עדשות רב מוקדיות – גם קרוב גם רחוק

אנשים רבים סובלים מהפרעת ראייה למרחקים שונים, הדורשת שימוש בשני זוגות משקפיים או לחילופין בעדשת מולטיפוקל. עדשות המוטיפוקל הן עדשות מיוחדות, רב מוקדיות, המאפשרות הסתכלות לשני אורכי מוקד באמצעות שימוש בזוג משקפים אחד בלבד.

השינוי המיוחד הזה נעוץ במבנה המיוחד של העדשות, שבעצם מורכבות ממספר סוגים של עדשות מולטיפוקל – עדשה לראייה לרחוק ועדשה נוספת לראייה מטווח קרוב. פעמים רבות, מוסיפים במשקפי המולטיפוקל עדשות לראייה מטווח בינוני, שעוזרות במיוחד לאנשים העוסקים בעבודה משרדית מול המחשב.

מבנה העדשות הסטנדרטיות

מולטיפוקל הן עדשות רב מוקדיות שבנויות כך שבחלקן העליון מצויות עדשות המשמשות למבט לטווח רחוק, ואילו החלק התחתון עדשות לראייה מקרוב. וכך, על מנת לנהוג או לראות טלוויזיה יש להשתמש בחלק העליון של העדשות, ולעומת זאת קריאת ספר דורשת שימוש בחלק התחתון של העדשות.

החלק האמצעי הוא פס צר המשמש לטווחי ביניים, כמו שימוש במחשב. זהו תחום צר המאפשר למרכיבי משקפי המולטיפוקל ליהנות מחדות רבה גם כאשר מסתכלים לטווחים בינוניים, וכמו כן מונע מעבר חד בין אורכי מוקד שונים.

ברגע שמסתגלים לשימוש בעדשות המולטיפוקל, ניתן לראות בצורה חדה ויעילה למרחקים שונים, מבלי להזדקק להחלפת משקפיים או ל"חיפושים" אחר אורך המוקד המתאים. ההסתגלות לשימוש במשקפי מולטיפוקל לוקחת זמן רב ותלויה ביכולת המוח לקלוט באיזה חלק של המשקפיים יש להשתמש על מנת להסתכל לטווח מסוים.

מבנה עדשות המחשבת (עדשות משרדיות)

עדשת המחשבת מאפשרת פתרון הולם לאנשים העוסקים בעבודה משרדית ונדרשים להסתכל שעות ארוכות על מסך המחשב. אנשים אלה נדרשים לשני אורכי מוקד עיקריים – צג המחשב והאזור הקרוב המשמש לקריאה. ולכן, עדשות אלה מספקות אזור לראייה מטווח בינוני בחלק העליון והרחב של העדשה, ואזור המותאם לקריאה בחלק התחתון.

השימוש בעדשות אלה מותאם לעבודה משרדית ומספק נוחות רבה בכל הקשור למעבר בין מרחקים קצרים ובינוניים. בניגוד למשקפי המולטיפוקל הסטנדרטיות, עדשות המחשבת מורכבות כך שיקנו לעוסקים בעבודה משרדית מיקוד אופטימלי למרחקים הנדרשים מהם, ועל כן משפרת בצורה יוצאת מן הכלל את איכות הראייה בזמן העבודה.

מבנה עדשות ביפוקל

העדשות הפשוטות ביותר שניתן למצוא הן עדשות הביפוקל – עדשות המכילות 2 סוגי עדשות בלבד, כאשר המעבר ביניהן נעשה בחדות רבה. עדשות אלה פחות פופולאריות מכיוון שקשה מאוד להתרגל אליהן, והמעבר בין אורכי המוקד השונים נעשה בחדות ובצורה כלל לא נוחה.

בעבר נהגו להשתמש בעדשות אלה, אך בשנים האחרונות אלה עדשות שאינן נפוצות וברוב המקרים משתמשים בעדשות מולטיפוקל, שמקנות מעבר הדרגתי וחלק בין אורכי המוקד השונים.

סוגים שונים של משקפיים

היתרון הגדול במשקפי המולטיפוקל הוא שניתן לעצב את המשקפיים על פי הזמנה אישית, בהתאם לעיסוק בו הן נדרשות. כך לדוגמא ניתן לבחור משקפיים בהן הטווח הבינוני נמצא למעלה, הטווח הרחוק במרכז ואילו הטווח הקרוב למטה.

אם כך, נשאלת השאלה למי מתאימים משקפי מולטיפוקל? משקפיים מסוג זה מתאימים בעיקר לאנשים העוסקים בעבודה מכאנית, אשר נדרשים לראות מהטווח הקרוב והבינוני בצורה הטובה ביותר, במיוחד כאשר נמצאים מתחת לרכב. כמו כן, ניתן לעצב עוד מגוון הסוגים של עדשות מולטיפוקל על פי הצורך.

בחירת עדשות מולטיפוקל

תהליך בחירת עדשות המולטיפוקל הוא תהליך ארוך, הכולל את בחירת העדשות ועיצובן על פי העיסוק והייעוד הספציפי. מכיוון שמדובר בעדשות יקרות מאוד ובהרכבה עצמית, חשוב להבין היטב את מבנה העדשה ולהיעזר בבעלי מקצוע ומומחים על מנת להתאים את עדשות המולטיפוקל בצורה הטובה ביותר.

התאמה מרבית של העדשות, תעזור לקבל משקפיים איכותיות ביותר שיספקו שנים של ראייה טובה ואיכותית. להרחבה בנושא ולקבלת מידע על מונחים נוספים מעולם המולטיפוקל: מילון מונחים

באנר המרכז לעדשות מגע
מיכאל ירנוש עדשות מגע

מיכאל ירנוש עדשות מגע

מיכאל ירנוש מטפל בעדשות מגע, עם ניסיון עשיר בתחום ואלפי לקוחות מרוצים. משתתף בכנסים, מעביר הרצאות, מנהל השתלמויות ופורומים מקצועיים.

מבצעים מטורפים מבית

החל מ -3,800 ₪ , תלוי בקופת החולים , ובסוג הכרטיס לסבסוד.